Edit
Click here to add content.

تله‌هایی مربوط به روانشناسی سرمایه‌گذاری وجود دارد که سرمایه‌گذار را تشویق می‌کند تا منطق خود را کنار بگذارد. حتی تاثیرات جغرافیایی و آب‌ و هوایی نیز سبب تغییر در احساسات و رفتار و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار می‌شوند؛ آن‌ هم درست زمانی که او قصد دارد تصمیمی عاقلانه ‌برای پول خود بگیرد. در ادامه بعضی از این تله‌‌ها را بیان میکنیم:

تله لنگر سوگیری

تله لنگر سوگیری مربوط به زمانی است که سرمایه‌گذار برای تصمیم‌های آینده خود بیش از اندازه به اتفاق و رویدادی‌های گذشته اتکا ‌کند و بیش از حد روی موضوعی که در گذشته رخ داده تعصب دارد. این تاکید و تعصب می‌تواند مشکلات زیادی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورد.

تله حرکت جمعی یا ذهنیت گله‌ای

برخی بر این باورند که قدرت با جمعیت است؛ اما این باور اشتباه است چرا که ذهنیت حرکت جمعی در بین سرمایه‌گذاران دلیل اصلی ایجاد حباب در بازارهای مالی است. عموما سرمایه‌گذاران تصمیم‌هایشان را بر اساس موفقیت گذشته خود و دیگران می‌گیرند. بهترین کار این است که همواره قبل از هر تصمیم مالی، تحلیل و تحقیق کنید و به استراتژی شخصی خود پایبند باشید.

تله ضرر گریزی

ضرر گریزی زمانی رخ می‌دهد که افراد به خاطر ترس از ضرر، دست به حرکتی نادرست می‌زنند. به طور مثال مواقعی که در زمان ریزش، پول خود را از بازار خارج می‌کنید یا مثلا بعد از یک اصلاح بازار، سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که دارایی خود را به شکل وجه نقد مدتی طولانی نگهداری کنند. برای این که دچار این تله نشوید بهتر است در سرمایه‌گذاری خود از مشورت مشاوران و خبرگان مالی بهره‌ ببرید.

تله فرا اعتمادی یا توهم کنترل

تله فرا اعتمادی زمانی شکل می‌گیرد که سرمایه‌گذار دچار اعتماد به نفس بیش از حد یا خودشیفتگی است. در این حالت شخص دانش خود را بیشتر از بقیه مشاوران مالی می‌داند. این حالت در افراد بسیاری مخصوصا افرادی که اطلاعات مالی خوبی دارند بوجود می آید. بهتر است بدانیم که بازار سرمایه به هیچ وجه ساده نیست و پیچیدگی‌ها و اجزاء زیادی دارد که اشراف به هر کدام به دانش فراوان و سال‌ها تجربه نیاز دارد.

تله تعصب تایید

هنگامی که سرمایه‌گذار به دنبال اطلاعاتی می‌گردد تا به وسیله آن اطلاعات نظرات خود را تایید کند در تله تعصب گرفتار شده است. در این حالت فرد هم به دنبال اطلاعاتی است که تاییدی بر حرفهایش باشد و هم نظرات مخالفش را رد کند. برای رسیدن به این منظور می‌کوشد هر اطلاعاتی که بر علیه نظر اوست فیلتر کند و چون به شدت به دنبال تایید شدن است.

ارسال نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *